La conférence vient de se terminer voici donc en très rapide ce que j’ai retenu. Tout d’abord le nouveau voilier sera bien un catamaran avec une voile aige rigide, voici les premières animations.

Si j’ai bien compris deux classes sont créée:
Deux America's Cup Class ACC45 et ACC72

Un ACC 45 pieds. Un catamaran dont le premier exemplaire sortira en décembre 2010 pour ces premières régates en flotte en juin 2011. L’idée est de faire venir des jeunes dans le circuit. Le voilier est construit en Nouvelle Zélande. Le circuit est celui de Extreme 40 qui devient donc celui de l’ ACC45: Extreme Sailing Series.

Un ACC72, le vrai catamaran à aile qui courra la Coupe de l’America en 2013. Il embarquera 11 équipiers. Voici quelques spécifications (source New America’s Cup era begins with wingsail catamaran):

AC72 approximate dimensions:

LOA – 22.0 meters (72 feet)

Beam – 14.0 meters (46 feet)

Displacement – 7,000 kilograms (15,500 pounds)

Wingsail area – 300 square meters (3,229 square feet)

The catamaran will be able to fly a hull in 5 to 6 knots true windspeed. The target boatspeeds in winds under 10 knots were set at 1.2 times the true windspeed upwind and 1.6 times true windspeed downwind.

Other highlights of the new class:

* Ease of assembly: The AC72 can be assembled in two days and disassembled in one to accommodate the shipping schedule for the America’s Cup World Series events.

* Platform configuration: Either a conventional layout catamaran, one with cockpits and helmsman stations in both hulls, or teams will have an option of designing a central pod to centralize all the wing and sail-handling controls.

* Wingsail or soft sails: The AC72 class rule allows for wingsail and soft sail options to promote racing through a broad range of conditions.

* Power source: Engines are banned but electrically driven valves to control the wingsail might be permitted.

* Rudders and daggerboards: The rule limits a maximum of four underwater appendages, two rudders and two daggerboards. To reduce costs, standardized, one-design daggerboards are being considered.

* Construction materials and methods: Limits on high-modulus carbon-fiber have been put in place for hull construction. The class rule outlines a minimum outside skin weight of 600 grams per square meter, similar to other racing boats of that size. Core materials may either be foam or honeycomb. High-modulus carbon will be allowed in the wingsail, to add stiffness and strength.

* Onboard cameramen will be carried during racing.

ACC45 the new America's Cup boat

Le protocole est en ligne à l’adresse suivante: www.americascup.com/official-documents . Je n’ai pas encore lu le document, je vous invite donc à le faire et à nous le commenter. Attention la jauge présente sur cette page n’est pas celle de l’ACC72.
A retenir:

New annual World Series starting in 2011
New Youth America’s Cup from 2012
Shorter, action-packed race format
Race delays minimized – new boat and venues with reliable wind
Independent race management and fully empowered International Jury to avoid show-stopping disputes
Effective cost-cutting measures
Branding freedom for teams
One global website for all team and racing content

Au niveau de lieu, on parle encore de Valencia.

Ah oui Alain Gautier était présent à Valencia. Pour son compte ou comme espion de Ernesto Bertarelli. Qu’est ce que Alinghi pouvait rêver de plus beau pour revenir dans la Coupe de l’America.

Plus d’info dans la journée. Merci de m’aider.

172 réponses à “La Coupe de l’America en 2013 sur un catamaran à voile-aile rigide de 45 et 72 pieds !”
  1. gattaca dit :

    Vers un retour des multis aux J.O ?

    http://www.courseaularge.com/articles/17025/Vers-un-retour-des-multis-aux-J-O.html

    Mathieu semble se concentrer sur twitter. Est ce qu’il existe un autre blog francophone sympa? (Pas envie d’aller sur sailanarchy)

  2. gattaca dit :

    Interview très interessant qui aborde les problematiques de la conception d’une aile:

    http://www.voilesetvoiliers.com/course-regate/article/3604/benjamin-muyl-coupe-de-l-america-catamaran

  3. gattaca dit :

    Ca redeconne avec les commentaires, chiant…

  4. Seis dit :

    BOR semble avoir recuperé le feeling des monos: 4-0 à Dubai.
    Voyons avec TNZ…

  5.  
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